Jeg ved der er rigtig meget debat omkring hvorvidt online medier stadig har deres berettigelse når nu man kan markedsføre sig online og meget nemmere måle effekten af det arbejde man udfører i forbindelse med promovering af sin virksomhed eller sit produkt.
Personligt mener jeg, at begge dele har deres berettigelse. Der er stadig masser af folk der læser aviser, ser fjernsyn, kører i bus og tog og hvor de ”traditionelle” reklamer nu ellers bliver vist. Så de har helt sikkert en effekt og denne bør man som virksomhed ikke gå glip af.
Filmen knækker
Men der hvor jeg synes filmen knækker, er når virksomhederne bliver ved at holde fast i de gamle medier uden samtidig at kunne begrunde hvorfor de gør det. De gamle medier koster utrolig mange penge og gennem alle år har det været relativt svært at bevise den reelle værdi. Hvor mange har set reklamen i bussen eller set reklamen i fjernsynet? I de fleste tilfælde har der ikke været målt på det og virksomhederne har derfor smidt penge blindt ud i luften og håbet på succes.
Budgetterne hos virksomhederne viser desværre stadig tydeligt at de fleste penge lægges hos de gamle bureauer og ikke så meget hos dem der arbejder med at markedsføre virksomheder på nettet. Det undrer mig, da sidstnævnte kan måles i meget bedre udstrækning og man kan hurtigt stoppe kampagner som viser sig ikke at give den ønskede effekt.
Er det fordi ledelsen i virksomhederne er for gamle og ikke følger nok med i de ting der sker ude i samfundet eller handler det om at de gamle mediebureauer er alt for gode til at tale deres sag?
Svaret ligger nok i begge dele, men over de kommende år tror og håber jeg på at det vil ændre sig. Ikke fordi de trykte medier ikke skal have deres del af kagen, men som samfundet fungerer lige nu, så mener jeg at de får en alt for stor del af den og regningen betales af de naive virksomheder som holder fast i de gamle metoder.