Erfaring er guld

I alle håndværk uden undtagelse gælder, at erfaring opbygget gennem mange år er uvurderligt. Det gælder for en tømrer, en læge, en advokat eller – som det handler om her – for en søgemaskineekspert. Siden Google for alvor gjorde sit indtog i Danmark omkring 1999/2000, er der sket en rasende udvikling, og metoder og værktøjer til den ekstremt vigtige markedsføring på nettet har ændret sig nærmest far måned til måned. Vi har talt med en af de mest anerkendte eksperter på området om, hvad der egentlig foregår.

Thomas Rosenstand og Concept Interest: Søgemaskineoptimering siden 1999

Selvom han ikke selv bryder sig så meget om betegnelsen, er Thomas Rosenstand faktisk kendt som “The Grand Old Man” inden for søgemaskinemarkedsføring i Danmark og også udenfor landets grænser. Og vi har stillet ham nogle spørgsmål pr. mail, som han har været så venlig at besvare her:

Er SEO en teknisk disciplin?

“Det kan du godt sige, det er – også. Men det er i høj grad også en disciplin, der kræver empati, menneskekundskab, kommerciel forståelse og fantasi. Ingen hjemmeside opnår de nødvendige placeringer ALENE ved korrekt teknik, ligesom det heller ikke kan ske ALENE ved at skabe godt indhold. Det er derfor, jeg bragte termen “360 graders optimering” til torvs for mange år siden efterhånden. Det er ganske enkelt, når teknik, ord, opbygning, design og menneskelig forståelse sættes sammen med kommerciel forståelse, at det hele ringer hjem. Og når det sker, er det par excellence den mest effektive og billigste markedsføring, der findes”.

Hvad mener du med menneskelig forståelse?

“Det er vigtigt, at man som købmand til fulde forstår, hvad der motiverer og driver ens kunder – og at man fører den forståelse over på hjemmesiden. Du kan sagtens ligge øverst i Google, få masser af gæster og ingen forretning – hvis du ikke formår at vende den nysgerrige til et decideret kundeemne. Og det gør du ved at LØSE deres problemer og udfordringer – og ikke ved at lovprise dig selv”.

Findes der en uddannelse indenfor SEO?

“Nej – men der findes en række kurser og andet, der kan ruste en marketingansvarlig for eksempel til opgaven. Mikkel deMib  driver en SEO Master Class, og jeg selv driver jo online “Universitetet” e-universe.dk, der underviser webmastere og andet godtfolk med både videoer og artikler. Og der er en del gæsteskribenter også, der bidrager med deres specifikke viden. Men der er ingen formelle uddannelser. Og heldigvis vil jeg sige, for var der det, ville vi sikkert se endnu flere velmenende mennesker uden hjertet på rette sted i branchen, end der allerede er. Kun mennesker med glød, passion og en brændende trang til at være på linje med (eller foran) Google kan for alvor levere varen i denne branche”.

Hvad er det nyeste nye i SEO?

“Det afhænger lidt af, hvilken dag du spørger 🙂 Spøg til side: Det er lige nu den ekstremt vigtige integration mellem dit indhold – tekst, video og billeder – og din profil på G+. Uden den integration og en forståellse for brugen af den, får du snart bøllebank i søgeresultaterne. Mere pænt kan det ikke siges”.

Vi siger tak til Thomas Rosenstand, der i øvrigt bor i Florida. Her arbejder han med søgemaskineoptimering, og de danske kunder betjenes via firmaet Concept Interest.

Skriv et svar